Trądzik noworodkowy i niemowlęcy

Trądzik noworodkowy

Trądzik noworodkowy i niemowlęcyTrądzik noworodkowy dotyczy 20% zdrowych dzieci pomiędzy 1 a 4 miesiącem życia, głównie chłopców.
Przyczyną występowania trądzika noworodkowego są zjawiska hormonalne występujące w tej grupie wiekowej, które powodują nadczynność gruczołów łojowych.
Zmiany zajmują skórę policzków, czasem ramion i karku. Są to głównie zaskórniki zamknięte, grudki i krostki, które różnicujemy z potówkami, czerwonymi prosakami, łojotokowym zapaleniem skóry .
Trądzik noworodkowy jest samoograniczającą się chorobą skóry i mało nasilone objawy nie wymagają leczenia.

Trądzik niemowlęcy

trądzik niemowlęcy zdjęcieTrądzik niemowlęcy powstaje w 6-12 miesiącu życia i trwa do 3 roku życia.Występuje rzadko, głównie u chłopców, wymaga leczenia. Dodatni wywiad rodzinny występuje w 25-50% przypadków.
Trądzik niemowlęcy może być objawem zaburzeń hormonalnych, stąd konieczna jest konsultacja endokrynologiczna.
Zmiany na skórze to zaskórniki zamknięte, otwarte, grudki, krostki, rzadko występuje postać trądzika torbielowatego i ropowiczego. Zmiany skórne stwierdza się na policzkach, rzadziej na skórze pleców.
Leczenie trądzika zależy od nasilenia zmian skórnych.
W leczeniu miejscowym stosuje się preparaty nadtlenku benzoilu, retinoidy, antybiotyki zewnętrzne. Trzeba pamiętać o dużej wrażliwości i większej przepuszczalności skóry niemowlęcia.
Leczenie ogólne stosujemy w leczeniu postaci ropowiczych i torbielowatych trądzika. Lekami z wybory są antybiotyki , a w ciężkich przypadkach izotretinoina.