Liszajec zakaźny

Liszajec zakaźny to najczęściej występująca choroba bakteryjna dotyczącą powierzchownych warstw skóry. Zmiany w środowisku dziecięcym są częste, zakaźne, przenoszą się przez bezpośredni kontakt z chorym lub przez przedmioty.

Liszajec zakaźny – Przyczyny choroby

Zakażenie najczęściej jest bakteryjne, mieszane – paciorkowcowo – gronkowcowe.

Liszajec zakaźny – Objawy

Liszajec zakaźny u dzieciZmiany mają charakter drobnych pęcherzyków lub większych pęcherzy powstających na podłożu rumieniowym, o wiotkiej pokrywie,wypełnionych treścią surowiczą a następnie ropną. Zasychają w miodowo-żółte, nawarstwione ,miękkie strupy. Zmiany zwykle goją się bez pozostawienia blizny.

Najczęściej stan ogólny pacjenta jest dobry, jednakże jeśli zmiany są bardzo rozsiane,może towarzyszyć im powiększenie okolicznych węzłów chłonnych i podwyższona temperatura ciała.

Początkowo wykwity chorobowe zlokalizowane są na odsłoniętych częściach ciała-twarzy w okolicy nosa,ust,oczu, na szyi i na rękach. Rozprzestrzeniając się mogą zajmować większe powierzchnie skóry.

U noworodków liszajec zakaźny często zajmuje okolice wrażliwe na urazy-kikut pępowiny, okolicę pieluszkową lub ranę po obrzezaniu.

Liszajec zakaźny powstaje w obrębie skóry niezmienionej lub wtórnie jako powikłanie innych zmian zapalnych skóry.

Liszajec zakaźny należy różnicować z innymi chorobami;

Powikłania liszajca

Rzadkim powikłaniem, szczególnie u niemowląt i małych dzieci mogą być;

• zapalenie płuc,
  • zapalenie opon mózgowych,
  • zapalenie tkanki podskórnej,
  • zapalenie kłębkowe nerek,
  • bekteriemia.

Liszajec zakaźny – Leczenie zmian

Zależy od rozległości,czasu trwania i stanu ogólnego pacjenta oraz wrażliwości bakterii na antybiotyki. We wczesnym okresie, gdy zmiany są pojedyncze stosuje się antybiotyki zewnętrznie przez okres 7-10 dni. Przy stwierdzeniu zmian rozległych, licznych lub nie reagujących na leczenie zewnętrzne należy dołączyć leczenie ogólne antybiotykami.

Noworodki i małe dzieci nie mają zdolności ograniczenia infekcji bakteryjnej do naskórka i powierzchownych warstw skóry. Każdy objaw rozprzestrzeniana się zakażenia na narządy wewnętrzne lub tkankę podskórną wymaga natychmiastowej hospitalizacji celem włączenia leczenia pozajelitowego oraz monitorowania stanu ogólnego dziecka.

Profilaktyk przy liszajcu zakaźnym

Zapobieganie nawrotom lub powikłaniom liszajca jest bardzo trudne. Istotne jest poszukiwanie i usuwanie ognisk wewnątrzpochodnych zakażenia-szczególnie z okolic nosa i gardła,badanie najbliższej rodziny i otoczenia pod kątem nosicielstwa i przestrzeganie zasad higieny (zmiany odzieży, pościeli, mycie rąk,zmiany ręczników,kąpiele odkażające).