Łojotokowe zapalenie skóry u dzieci i młodzieży

Łojotokowe zapalenie skóry u dzieciŁojotokowe zapalenie skóry u dzieci występuje najczęściej pomiędzy 2 a 12 tygodniem życia niemowlęcia. W okresie niemowlęcym często dochodzi do samoistnego ustępowania zmian przed 3 miesiącem życia.

U kilkudziesięciu procent dzieci z ŁZS wykazano większą skłonność do występowania w późniejszym wieku alergii i łuszczycy.
Choroba rozpoczyna się pod postacią ciemieniuchy, zwanej inaczej czepcem kołyskowym. Na skórze owłosionej dziecka widoczne są tłuste,żółte, grubo nawarstwione łuski. Zmiany mogą dotyczyć także innych okolic łojotokowych: twarzy ( okolica brwi, nosa, za uszami), okolicy mostkowej, międzyłopatkowej oraz fałdów skórnych (pachy, pachwiny),zajmując także całą okolicę pieluszkową. W stanach ostrych zmiany mają tendencje do sączenia i pojawiają się drobne nadżerki.

Przyczyny tego schorzenia są nie do końca wyjaśnione-wpływ mają zarówno hormony androgenowe matki ,jak i zakażenia drożdżakowe skóry i przewodu pokarmowego.
Ponowne nasilenie objawów łojotokowego zapalenia skóry następuje w okresie dojrzewania i ma istotny związek ze zwiększeniem poziomu hormonów płciowych.
Bodźce mechaniczne,fizyczne,chemiczne czy infekcyjne oraz stresy mogą wywołać lub zaostrzyć przebieg ŁZS.

Skóra w przebiegu ŁZS w wieku młodzieńczym w okolicach łojotokowych twarzy- fałdach skórnych (fałd nosowo-wargowy, skrzydełka nosa ) jest czerwona ,lśniąca i wilgotna. Wykwity w innych okolicach mają charakter małych, drobnych, okołomieszkowych grudek barwy czerwonej lub większych ognisk koloru łososiowego. Niektóre zmiany są pokryte żółtymi łuskami. Ogniska zapalne i złuszczające widzimy także na skórze owłosionej głowy.

Łojotokowe zapalenie skóry u dzieci – Leczenie

W leczeniu ŁZS u niemowląt istotna jest odpowiednia pielęgnacja skóry. Ważne jest stosowanie delikatnych środków myjących i nawilżających skórę, tzw emolientów ,częste zmiany pieluszki u dziecka. Ciemieniuchę o niewielkim nasileniu leczymy emolientami natłuszczającymi i delikatnym wyczesywaniem zmian ze skóry głowy.
W leczeniu zmian nasilonych stosuje się zewnętrznie leki p/drożdżakowe ,p/zapalne ,złuszczające, szampony p/łojotokowe.
Czasami w okresie dojrzewania, przy dużym nasileniu zmian, wskazane jest leczenie doustne pacjenta (leki p/grzybicze, Izotretinoina).

Łojotokowe zapalenie skóry u dzieci – Zmiany skórne

Zmiany skórne w przebiegu ŁZS w okresie niemowlęcym należy różnicować z następującymi schorzeniami:

W związku z trudnościami diagnostycznymi oraz nasileniem zmian często konieczna jest konsultacja i leczenie dermatologiczne.